.........ČEŠTINA PRO ŽIVOT......................................................ASSET České Budějovice
 

 
- -- --Francais

Metodické pokyny

Čeština pro život

5. LEKCE


Jak být dlouho fit?

Zdravá životospráva a zdravý životní způsob jsou stále aktuálním tématem. Lektor napíše na tabuli hesla Co je pro člověka zdravé? x Co je pro člověka nezdravé?
Studenti říkají své nápady. Lektor je zapisuje. Tím vznikne určitý seznam, který lektor využije pro další práci v kurzu. Obrací se na studenty a ptá se, jestli to pro ně taky platí.
Např. Spíte jenom pět hodin denně? Sportujete často? Jaký sport děláte? Jíte hodně sladká jídla? Jste spokojený(á) se svojí postavou?
Pak může využít i otázky z oddílu Žijeme zdravě.

cv. 1 Zdravý způsob života
Studenti nejprve odpovídají na otázku, s čím si spojují zdravý životní způsob. Potom čtou úvodní rozhovor a řeší navazující úkoly cv. 2 +3. Studenti si můžou podobný rozhovor zahrát – reportér – lékař. Nebo můžou udělat anketu mezi studenty o zdravém způsobu života – co jedí, zda sportují, jak se vyhýbají stresu atd.
cv. 4  Studenti si přečtou rozhovor ještě jednou a pak doplňují správná přídavná jména.
Studenti můžou ke každé výpovědi (větě) zaujmout své stanovisko.
Např. Ke zdravému životnímu stylu patří omezení kouření a pití alkoholu.
Student: Myslím si, že je to pravda, protože alkohol a kouření způsobují hodně nemocí.

x Myslím si, že nemá cenu omezovat kouření, protože životní prostředí je stejně znečištěné.
cv. 5 Toto cvičení je podobné jako cv. 4. Studenti zde doplňují správná slovesa. Pak říkají, jestli ta tvrzení jsou o nich pravdivá.
Lektor využije i obrázky, které jsou u jednotlivých cvičení. Ptá se, jak lidé žijí, jestli je to zdravé x nezdravé.
cv. 6  Čechům chutná alkohol
Lektor se ptá, jaký alkohol Čechům podle názoru studentů chutná. Jaký alkohol se pije v zemi, ze které pocházejí. Jestli už ochutnali české pivo. Jaké pivo jim (ne)chutná.
Studenti si pak přečtou potichu text a doplňují do textu správnou variantu z uvedených 3 možností. Lektor zkontroluje se studenty řešení. Studenti hledají v textu odpovídající ekvivalenty pro tvrzení ve cv. 7
cv. 8  Jedná se o konverzační cvičení
Studenti si prohlédnou obrázky a pak říkají, kdo z lidí na obrázku žije (ne) zdravě a proč.
Studenti diskutují o tom, jestli pití piva nebo sladkosti jsou vždy nezdravé. Jestli si myslí, že je zelenina vždycky zdravá. Proč lidé podle jejich názoru rádi jedí nezdravá jídla – hamburger, šlehačka, dorty.
cv. 9 Můj životní styl
Poslechové cvičení
Studenti si nejprve poslechnou vypravování 4 osob. Potom lektor přehraje vypravování ještě jednou a studenti doplňují tabulku. Nejprve napíší, co dělají osoby špatně. Výsledky si zkontrolují. Ve cv. 9 b) jsou uvedena možná řešení ke zlepšení životního stylu. Studenti vybírají pro každou osobu možná řešení a zapisují do tabulky.
např. Vláďa pije s kamarády v hospodě a baru hodně alkoholu. Vláďa by neměl pít tolik alkoholu najednou.
Lektor tak procvičí i podmiňovací způsob.
Studenti navrhují svá vlastní řešení k nápravě.
cv. 10 Studenti si poslechnou vypravování ještě několikrát. Řeší zadané úkoly a), b), c), d.

cv. 11 Toto cvičení je poměrně těžké na osvojení slovní zásoby. Lektor napíše obtížnější slova na tabuli a vysvětlí jejich význam. Např. protilátka, podráždění, přeměna cukrů, příznak. Studenti si přečtou jednotlivé charakteristiky a přiřadí k nim civilizační nemoci. Pak své řešení zkontrolují s ostatními.
cv. 12 Studenti si ještě jednou přečtou charakteristiky ze cv. 11. Vyhledávají v textu informace, které zapisují do tabulky.
cv. 13 Studenti si prohlédnou obrázky a pokoušejí se odhadnout, o jakou nemoc se jedná. Potom diskutují o tom, jestli mají nějaké známé nebo přátele trpící některou z uvedených nemocí.
cv.14   Nadbytečná kila
Studenti si prohlédnou graf a doplňují věty. Lektor jim při práci s grafem pomáhá. Hlavně s formulací odpovědí. Např. Nadváha je způsobena především ---- tím, že lidé mají málo pohybu. nebo Nadváha je způsobena především malou fyzickou aktivitou.
Studenti diskutují o tom, proč jsou lidé obézní. V jaké zemi je nejvíce obézních lidí.
Ve cv. 14 b) jsou uvedeny důvody hubnutí. Studenti je doplňují do vět. Lektor se ptá, jestli někdo držel nějakou dietu. Jakou? Proč? Jestli jsou diety účinné.
Ve cv.. 14 c) jsou uvedeny způsoby hubnutí. Studenti říkají, jaké způsoby mají velký účinek, jaké jsou málo účinné.
cv.15  Poslední cigareta – poslechové cvičení
Lektor se zeptá studentů, jestli kouří, z jakého důvodu. Jestli někdy kouřili a přestali. Jestli kouří a chtěli přestat, ale nedokázali. Jestli existují nějaké osvědčené metody na odvykání kouření. Studenti si pak poslechnou vypravování a doplňují slovesa do textu. Lektor zkontroluje se studenty řešení.
Studenti poslouchají vypravování ještě jednou a odpovídají na otázky.
cv. 17 Studenti vysvětlují význam výpovědí vlastními slovy.
cv. 18 Studenti poslouchají vypravování ještě jednou. Pak převyprávějí příběh vlastními slovy podle uvedené osnovy.
cv. 19 Zde jsou témata k rozhovorům. Lektor rozhodne, co z toho využije a v jaké části hodiny rozhovory zařadí.

Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, jestli věří těmto mýtům o hubnutí.
Např. Od pěti večer se nesmí jíst.

1. studentka: Chtěla jsem zhubnout, proto jsem jedla jenom do pěti hodin. Pak jsem ale měla vždycky velký hlad. Přesto jsem to vydržela a zhubla jsem pět kilo.
2. studentka: To je nesmysl. Můžeme jíst i později, ale nesmíme jíst kalorická jídla těsně před spaním.



   
 
© Copyright ASSET Č.Budějovice 2010
Informace: + 420 603 715 504 -- e-mail: assetcb@seznam.cz